Onderneem Er Op Uit

Wil jij als Oost-Vlaams bestuur je dienstverlening aan lokale ondernemers verbeteren? Doe dan mee aan het provinciaal project ‘Onderneem Er Op Uit’ en krijg concrete inzichten die leiden tot bruikbare resultaten.

Versterk je dienst of je digitale ondersteuning

Lokale besturen beschikken niet altijd over de capaciteit of expertise om de zeer specifieke vragen van lokale ondernemers te behandelen. De Provincie ondersteunt in het project ‘Onderneem Er Op Uit’ lokale besturen bij het versterken van hun dienst en in het optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Zo kunnen de 60 Oost-Vlaamse steden en gemeenten hun dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de noden van hun lokale ondernemers. Deze ondernemers stellen vaak zeer specifieke en terechte verwachtingen, zoals de correcte en efficiënte afhandeling van vergunningsaanvragen of heldere en tijdige communicatie over het beleid of wegenwerken. 

Kies je traject

Lokale besturen kunnen kiezen uit 6 trajecten: 3 trajecten versterken de lokale dienst economie en 3 trajecten versterken de digitale dienstverlening.

  • Versterking van de lokale dienst economie:
    • Traject 1: Een expert lokale economie van de Provincie gaat voor minstens 6 maanden aan de slag bij een stad of gemeente om in samenwerking met de gemeentelijke diensten, de lokale ondernemers en de aanwezige middenstandsvereniging, de lokale dienstverlening naar de ondernemers te optimaliseren.
    • Traject 2: Lokale besturen kunnen zich inschrijven voor één van de thematische begeleidingstrajecten, zoals over lokaal aankoopbeleid of het stimuleren van pop-ups in leegstaande handelspanden. De kennis die ze opdoen tijdens die trajecten implementeren ze meteen in hun eigen beleid en dienstverlening.
    • Traject 3: De provinciale experten helpen bij de inrichting, organisatie en bemanning van een lokaal contactpunt voor ondernemers.
  • Digitale ondersteuning:
    • Traject 4: In het traject ‘digitale dienstverlening’ ontwikkelen de Provincie en de gemeenten in samenwerking een platform (een ‘dossierbeheerssysteem’) voor het indienen, opvolgen en afhandelen van ondernemingsdossiers (zoals het aanvragen van vergunningen).
    • Traject 5: Via het ‘Service Design’ traject kiezen besturen ervoor om in co-creatie met de provinciale experten enkele dienstverleningsprocessen te optimaliseren.
    • Traject 6: Het Quick Win traject focust op het optimaliseren van de website en/of de (web)formulieren. Lokale besturen kunnen eveneens kiezen om hun diensten en producten meteen te integreren in het e-loket voor ondernemers. 

Hoe deelnemen?

Ben jij als lokaal bestuur geïnteresseerd in deze dienstverlening? Vraag dan informatie op via economie@oost-vlaanderen.be of via 09 267 86 84. 

EFRO-project

Het project ‘Onderneem Er Op Uit’ loopt sinds 2020 en is een samenwerking tussen de diensten Economie en e-Gov van de Provincie. Het is een EFRO-project dat kan rekenen op de financiële steun van Europa en Vlaanderen.
Het project wordt uitgevoerd binnen verschillende steden en gemeenten in de provincie. De inzichten en methodieken worden na het project (dat voorlopig loopt tot eind mei 2022) uitgerold in alle Oost-Vlaamse besturen en verder ook op Vlaamse schaal.

Het project ‘Onderneem Er Op Uit’ wordt gefinancierd door de Provincie Oost-Vlaanderen (372 025,92 EUR), het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (372 025,92 EUR) en het Vlaamse Hermesfonds (186 012,96 EUR). 

Stel een vraag