Detailhandel

Detailhandelsanalyse

Oost-Vlaamse besturen kunnen bij de Provincie terecht voor detailhandelsanalyses op maat zoals:

  • een strategisch commercieel plan met handelaarsenquête i.s.m. Universiteit Gent
  • een quickscan lokale economie met actieplan voor de optimalisatie van de gemeentelijke dienstverlening
  • een impact- en haalbaarheidsanalyse voor grootschalige detailhandel en nieuwe commerciële ontwikkelingen
  • een cijfermatige onderbouwing van evoluties en trends op het vlak van detailhandel en horeca

Experten lokale economie

Oost-Vlaamse besturen kunnen een aantal dagen per jaar gebruikmaken van een expert lokale economie. 
De expert werkt praktijkgericht, staat in voor de continuering van het lokaal economiebeleid en stemt nieuwe initiatieven af op de doelstellingen en draagkracht van het bestuur. Bovendien staat de expert in voor de kennisdeling tussen de lokale besturen. Het takenpakket van de expert wordt bepaald in overleg met het bestuur.

Enkele voorbeelden van deze taken: het opmaken van gemeentelijke reglementen en subsidieaanvragen, inrichten van netwerk- en vormingsmomenten voor ondernemers, van promotionele- en communicatieacties voor handel en horeca.

Interesse? Neem contact op via detailhandel@oost-vlaanderen.be.

Subsidies

De Provincie heeft ook 2 subsidies voor ondersteuning van de detailhandel:

Brochures

Inzichten en methodieken zijn verwerkt in thematische brochures:

  • De inspiratiegids 'Detailhandel in je gemeente' brengt vernieuwende acties op het vlak van detailhandel en geeft een overzicht van de provinciale dienstverlening. 
  • De interprovinciale visie detailhandel gaat dieper in op de 7 krachtlijnen voor een dynamisch detailhandelsbeleid en gezonde handelskernen.
  • De brochure 'openbare markten' brengt de Oost-Vlaamse markten via onderzoek in beeld én formuleert aanbevelingen om de openbare markten innovatief en aantrekkelijk te maken. 
  • De folder 'Detailhandel' informeert je over de dienstverlening rond detailhandel voor steden en gemeenten.
  • De leidraad voor lokaal aankoopbeleid reikt handvaten aan voor Oost-Vlaamse besturen om bewuster aankopen te doen bij de eigen lokale ondernemingen. Een concreet stappenplan is opgenomen.
  • Hoe je als lokaal bestuur aan de slag kan gaan met het stimuleren van pop-ups vind je in het werkboek 'van inventaris leegstand tot pop-up'. Tegelijkertijd worden commerciële leegstand aangepakt en startend ondernemerschap aangemoedigd.
  • Ondernemers verwachten van hun lokale besturen tijdige informatie over nieuw beleid, reglementen, subsidiemogelijkheden, wegenwerken, enzovoort. Communicatie is dus een essentieel onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening. Aan de hand van het beleidsrapport Strategische Communicatie communiceert elk Oost-Vlaams bestuur consistent en correct naar haar ondernemers.

Data en studies

Cijfers over de detailhandel in Vlaanderen vind je op de website van provincies in cijfers.

Stel een vraag

dienst Ondernemen & Innovatie

+32 9 267 86 84