Eerste jaar B STEM-technieken
In Richtpunt campus Zottegem kies je via de 1B-klas voor een praktische beroepsopleiding. Hier vind je een klas met ‘net dat tikkeltje meer’.
De belangrijkste leerstof van het basisonderwijs worden in de vakken Nederlands en wiskunde herhaald. Dankzij een gezonde mix van in- en ontspanning krijgen we het samen voor mekaar om de talenten van elk kind te ontdekken en het een boost te geven. Zo kan dit in de verdere schoolloopbaan worden geoptimaliseerd.
Voor wie?
- Je houdt van techniek en je hebt een goede handvaardigheid.
- Je bent of wordt twaalf jaar en je hebt geen getuigschrift basisonderwijs.
- Leerlingen uit het BLO.
Toekomst?
Na een geslaagd eerste jaar B STEM -technieken mag je naar het tweede jaar (2B STEM - technieken) van de eerste graad.
Lessentabel
Basisvorming |
27 |
Godsdienst/Zedenleer |
2 |
Frans |
1 |
Lichamelijke opvoeding |
2 |
Muzikale opvoeding |
1 |
Nederlands |
2 |
Plastische opvoeding |
1 |
Project algemene vakken |
9 |
Wiskunde + STEM |
2 |
Techniek + STEM |
6 |
Economie + STEM |
1 |
Specifieke vakken |
5 |
Toegepaste ICT |
1 |
Techniek + STEM |
3 |
Remediëring |
1 |
Totaal |
32 |
Getuigenis van Joran uit de oriëntatieklas van het eerste leerjaar (1 OK)
"Ik ben Joran. Ik maak deel uit van het OK-team van Richtpunt campus Zottegem. Begin september was ik er écht van overtuigd dat ik niets kon. Maar daar dachten de leerkrachten en mijn klasgenoten helemaal anders over.
Het begon met een zware fietstocht tijdens onze integratie 3-daagse. We legden een afstand van 100 km af. Ik haalde de eindstreep, wie had dat gedacht? Daarna ontdekten we dat ik best wel goed ben in techniek ook. Ik maakte bijvoorbeeld een hippe houten gitaar waarop muziek kan afgespeeld worden via mijn smartphone. Echt wel leuk om dat op mijn kamer te gebruiken en te weten dat ik dat zelf heb kunnen maken!
In tegenstelling tot wat ik zelf dacht, hou ik intussen ook van de theorievakken. Tijdens de lessen project algemene vakken bijvoorbeeld, werken we aan verschillende thema’s tegelijk en werkt iedereen op zijn eigen manier en tempo. Ik heb eventjes moeten uitzoeken wat voor mij dé juiste manier van werken is, maar intussen weet ik al dat ik goed met mijn klasgenoot Lenny kan samenwerken. Anderen houden van complete stilte of werken liefst alleen. Dat kan allemaal, dankzij onze aangepaste klas.
Het leukste van alles is dat we gewoon onszelf mogen zijn en dat we van elkaar veel mogen leren. Ik ben bijvoorbeeld sterk in wiskunde en hou ervan om anderen op weg te helpen bij oefeningen die ik al onder de knie heb. Onze leerkrachten staan regelmatig in co-teaching in de klas, maar vaak heb ik hen eigenlijk niet meer nodig. Ze zijn er, en ze hebben tijd voor ons … maar intussen heb ik iets geks geleerd over mijzelf: zelfs als ik denk dat ik het niet kan, doe ik het toch. Ik probeer en ik besef elke dag meer en meer: ik kan dit écht wél!"