Derde graad: Mechatronica
Doorstroomfinaliteit
Lessentabel
5de jaar |
6de jaar |
|
basisvorming |
20 |
21 |
godsdienst of |
2 |
2 |
aardrijkskunde |
1 |
1 |
Engels |
2 |
2 |
Frans |
2 |
2 |
geschiedenis |
1 |
1 |
lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
Nederlands |
3 |
3 |
wiskunde + STEM |
5 |
5 |
natuurwetenschappen: biologie |
1 |
- |
natuurwetenschappen: chemie |
- |
1 |
exploratie |
1 |
- |
toegepaste economie |
- |
1 |
seminarie / projecten |
- |
1 |
specifieke vorming |
14 |
13 |
(gevorderde) fysica: |
3 | 2 |
gevorderde fysica: |
1 | 1 |
informaticawetenschappen: |
- | 1 |
informaticawetenschappen: |
1 | 1 |
gevorderde fysica: |
2 |
1 |
gevorderde fysica: |
1 | - |
STEM-engineering: |
2 | 3 |
automatisering |
2 |
2 |
practica / labo |
2 |
2 |
totaal |
34 |
34 |
Inhoud van de opleiding
De leerlingen krijgen een pakket basisvorming voor de doorstroomfinaliteit met inhouden uit de zestien sleutelcompetenties.
Fysica
Specifiek in deze studierichting krijgen de leerlingen een stevig pakket gevorderde fysica. Ze gaan dieper en breder in op fenomenen en toepassingen in verband met elektrodynamica, elektronica, mechanica, constructieleer, trillingen, golven, thermodynamica en fluïdomechanica. Ter ondersteuning van die wetenschappen verbreden en verdiepen de leerlingen verschillende domeinen van de wiskunde.
Informatica
Specifiek in deze studierichting krijgen de leerlingen informaticawetenschappen. De leerlingen verdiepen zich in algoritmische technieken, algoritmen en datastructuren en passen ze die zelf toe bij het programmeren. Ze leren ook gebruik te maken van computationele modellen en numerieke oplossingsmethodes om problemen op te lossen. Verder maken de leerlingen kennis met de opbouw en werking van computers en netwerken.
Labo en onderzoek
Het toepassen van richting-specifieke labovaardigheden met richting-specifieke labomaterialen tijdens het uitvoeren van experimenten komt ook aan bod. De leerlingen leren daarnaast ook te ‘denken en handelen’ als een ingenieur waarbij het zoeken naar een kwaliteitsvolle oplossing voor een probleem met maatschappelijke relevantie voorop staat.
Tot slot maken generieke onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting. Ze worden gerealiseerd met de specifieke inhouden van de studierichting.
Wat na deze opleiding?
Mechatronica is een domeingebonden doorstroomrichting (tso). Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar professionele en academische bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied. Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …
Professionele bachelor
Voor de richting Mechatronica situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:
Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
- Toegepaste Informatica
Industriële Wetenschappen en Technologie
- Autotechnologie
- Elektromechanica
- Elektronica-ICT
- Industrieel Productontwerpen
- Luchtvaart
- Ontwerp- en Productietechnologie
Nautische Wetenschappen o Mécanicien Navale (F)
- Scheepswerktuigkunde
Onderwijs
- Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
- Educatieve opleiding: Lager onderwijs
- Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Doorstroom naar de meeste andere professionele bacheloropleidingen is in principe haalbaar, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.
Academische bachelor
Voor de richting Informatica- en Communicatiewetenschappen situeren de meest logische academische bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:
Industriële Wetenschappen en Technologie
- Engineering Technology (E)
- Industriële Wetenschappen
Productontwikkeling
- Productontwikkeling
Wetenschappen
- Computerwetenschappen
- Informatica
Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.
Meer info
Surf naar de website van onderwijskiezer.