Duaal leren

Duale opleidingen op onze school

Op onze school bieden wij de volgende duale opleidingen aan in de arbeidsmarktfinaliteit, derde graad:

Wil je in het komende schooljaar een duale opleiding volgen?
Neem snel contact op want de plaatsen zijn beperkt.

Is duaal leren iets voor jou?

• Leren op school én op de werkvloer.
  • Volwaardig leerproces waarbij je praktijkervaring opdoet in het werkveld.
  • Intensieve en individuele begeleiding van mentoren op de werkvloer.
  • Vergaren van alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de job professioneel uit te voeren.
  • Bij het succesvol afronden van je duaal traject ontvang je een diploma en kan je dus nog verder studeren.

Verschil duaal leren, stage en deeltijds onderwijs?

Er zijn veel misvattingen over wat duaal leren nu precies inhoudt. Vaak wordt het verward met een stage of met deeltijds onderwijs, maar er zijn toch enkele belangrijke verschillen:

Stage

• Een een blokstage van 2 weken voor leerlingen uit het 5de en het 6de jaar van de dubbele finaliteit en leerlingen uit het 5de jaar arbeidsmarktfinaliteit.
  • Een weekelijkse stage op donderdag voor leerlingen uit het 6de en 7de jaar arbeidsmarktfinaliteit.
  • De leerlingen passen toe wat ze op school geleerd hebben. Er worden geen nieuwe doelstellingen aangeboden.
  • De leerling ontvangt geen werkvergoeding.

Duaal leren

• Leerlingen volgen les op school, maar het grootste deel van de week zijn ze actief op de werkvloer.
  • Leerlingen volgen 2 dagen week (op maandag en dinsdag) lessen op school en zijn 3 dagen per week  (op woensdag, donderdag en vrijdag) actief op de werkvloer.
  • De werkgever moet de leerling een bepaalde set van competenties aanreiken en evalueert die ook samen met de school.
  • De mentor op de werkplek evalueert competenties die de leerlingen moet behalen en heeft hij een stem in de klassenraad.
  • De leerling ontvangt een werkvergoeding.

Deeltijds onderwijs

• Net als bij duaal leren brengt de leerling een deel van de tijd op de schoolbanken door en een deel van de tijd op de werkplek zelf.
  • De werkgever moet in principe geen competenties aanleren. Als de leerling steeds dezelfde taak uitvoert, is daar formeel niets op tegen.
  • De werkgever oordeelt niet over de onderwijsloopbaan van de leerling.

Troeven duaal leren

• Volwaardig leerproces gedurende een volledige derde graad, inclusief een 7de jaar
  • Ervaringsgericht leren op de werkplek wat leidt tot werkervaring
  • Individueel leertraject per leerling