Een klacht melden
Als leersteuncentrum doen we ons uiterste best om kwaliteitsvolle leersteun aan te bieden, maar soms strookt dat niet met de verwachtingen of liep er iets mis.
Ben je als leerling, ouder of school ontevreden over de samenwerking met Leersteuncentrum Oost-Vlaanderen, neem dan zeker contact met ons op. We gaan graag met u in gesprek. We streven immers een constructieve samenwerking na en staan voor een transparante en eerlijke communicatie.
Waar kan je met je klacht terecht?
Informele behandeling
Bespreek je klacht in de eerste plaats rechtstreeks met de leerondersteuner die de leersteun biedt. Je kan bij hem, haar, hun steeds terecht voor meer informatie of vragen over het leersteuntraject.
Formele behandeling
Levert het gesprek met de leerondersteuner niet het gewenste resultaat op of is het 0m een bepaalde reden niet mogelijk 0m contact op te nemen met de leerondersteuner, dan kan je een formele klacht indienen bij de directeur van het Leersteuncentrum Oost-Vlaanderen.
Directeur Lien Verreyt: lien.verreyt@leersteuncentrumovl.be
Inhoud en vorm
Het leersteuncentrum stelt volgende eisen aan de inhoud en de vorm van de klacht.
Vormvereisten
- De klacht wordt schriftelijk ingediend via e-mail of aangetekende brief
- De klacht werd nog niet eerder formeel behandeld
Inhoudelijke vereisten
- De klacht gaat over iets waar je zelf belang bij hebt
- De klacht bevat minstens volgende gegevens:
- Jouw contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)
- De naam van de leerling
- De naam van de betrokken leerondersteuner en/of school
- Een duidelijke weergave van de feiten
Hoe verloopt de behandeling van een klacht?
De directeur van het leersteuncentrum (of de vervanger) onderzoekt de klacht.
Voldoet de klacht niet aan de hierboven vermelde vorm- en inhoudelijke vereisten, dan zal de klacht onontvankelijk worden verklaard.
Is de klacht wel ontvankelijk, dan volgt een onderzoek naar de gegrondheid van de klacht. Binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangst van de klacht, schoolvakanties niet inbegrepen, zal de directeur jou schriftelijk het resultaat van het onderzoek meedelen.
Niet tevreden met het resultaat?
Ben je niet tevreden over de behandeling van de klacht of kan je niet akkoord gaan met de voorgestelde oplossing, dan kan je een klacht indienen bij het schoolbestuur.
Klachten worden schriftelijk ingediend, per e-mail of via aangetekende brief gericht deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen, Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent.
Binnen een termijn van 20 werkdagen na ontvangst van de klacht, schoolvakanties niet inbegrepen, zal het schoolbestuur jou een antwoord op jouw klacht bezorgen. Is het niet mogelijk om binnen die termijn het onderzoek van de klacht af te ronden, dan word je hiervan verwittigd.
Is de interne klachtenprocedure afgerond zonder afdoend resultaat, dan kan je wel nog terecht bij de ombudsdienst van de Vlaamse overheid. Meer informatie vind je op de website van de Vlaamse Ombudsdienst