Veelgestelde vragen
Krijgt de leerling/mijn kind elk jaar dezelfde leerondersteuner?
Wij proberen de leerlingen zoveel mogelijk bij dezelfde leerondersteuner in te delen, maar we kunnen dit niet altijd garanderen door praktische omstandigheden. We willen vermijden dat onze leerondersteuners op te veel verschillende scholen staan en te grote afstanden moeten afleggen. Om de kwaliteit van onze werking te garanderen, moeten we soms wissels doorvoeren.
Hoeveel uren leersteun krijgt de leerling/mijn kind?
Anders dan de vroegere GON-begeleiding, spreekt leersteun niet in termen van uren. We koppelen een gepaste tijd aan de noden van het kind. Leersteun kan ook flexibel worden ingezet: intensiever bij hoge nood en sporadischer wanneer het beter gaat in de klas. Tijdens het eerste gesprek kijken we samen met de school, de ouders en het CLB wat we voor de leerling en de school kunnen betekenen en hoe we dit haalbaar organiseren. Ouders worden steeds geïnformeerd over mogelijke wijzigingen.
Hoe lang krijgt de leerling/mijn kind leersteun?
We kijken steeds naar de noden en werken flexibel. Als we merken dat een kind geen leersteun nodig heeft, kan het traject even gepauzeerd worden. Is er opnieuw nood aan leersteun, zijn wij meteen beschikbaar.
In principe kan de leerling heel de lagere schoolloopbaan leersteun krijgen. Het verslag is ook zo lang geldig. Bij de overgang naar het secundair onderwijs herbekijkt het CLB om het verslag opnieuw op te stellen, afhankelijk van de noden van de leerling op dat moment.
Heeft de leerling/mijn kind recht op meer uren leersteun als het een IAC-verslag krijgt in plaats van een GC-verslag?
Voor een kind dat leersteun krijgt vanuit de brede types (basisaanbod, 3 en 9) maakt het soort verslag geen verschil uit. We krijgen voor deze leersteun een aantal uren omkadering bij de start van het schooljaar. Daarmee moeten we de leersteun kunnen organiseren voor de rest van het schooljaar.
Voor de kleine types genereert het leersteuncentrum een bepaald aantal punten op basis van het aantal leerlingen. Op basis van die punten wordt de omkadering van leersteun toegekend. Deze middelen komen er dan bij, na de tellingen van 1 oktober of 1 februari. Genereren betekent echter niet aanwenden. Ook hier is de leersteun op de klasvloer nog afhankelijk van een aantal factoren zoals de noden van het kind, het ambt van de leerondersteuner enzovoort. Meer informatie