Duaal leren

Is duaal leren iets voor jou?

• Leren op school én op de werkvloer.
  • Volwaardig leerproces waarbij je praktijkervaring opdoet in het werkveld.
  • Intensieve en individuele begeleiding van mentoren op de werkvloer.
  • Vergaren van alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de job professioneel uit te voeren.
  • Bij het succesvol afronden van je duaal traject ontvang je een diploma en kan je dus nog verder studeren.

Wat zijn de verschillen tussen duaal leren, stage en deeltijds onderwijs?

Er zijn veel misvattingen over wat duaal leren nu precies inhoudt. Vaak wordt het verward met een stage of met deeltijds onderwijs, maar er zijn toch enkele belangrijke verschillen. We sommen deze hier onder even op:

Stage:

• Een halve dag voor leerlingen uit het 5de en het 6de middelbaar.
  • Een volledige dag voor leerlingen uit het zevende jaar.
  • De leerlingen passen toe wat ze op school geleerd hebben

Duaal leren:

• Leerlingen volgen les op school, maar het grootste deel van de week zijn ze actief op de werkvloer.
  • Het aantal uren dat de leerlingen op de werkvloer doorbrengen varieert, maar over het algemeen volgen ze 1/3e van de week lessen op school en 2/3e zijn ze actief op de werkvloer.
  • De werkgever heeft de plicht jou een bepaalde set van competenties aan te reiken en die ook samen met de school te evalueren.
  • In duaal leren evalueert de mentor op de werkplek competenties die de leerlingen moet behalen en heeft hij een stem in de klassenraad.
  • De leerling zal een werkvergoeding ontvangen.

Deeltijds onderwijs:

• Net als bij duaal leren een deel van je tijd op de schoolbanken doorbrengen en een deel van je tijd op de werkplek zelf.
  • De werkgever hoeft jou in principe geen competenties aan te leren. Als je de hele tijd dezelfde uitvoerende taak uitvoert, is daar formeel niets op tegen.
  • De werkgever oordeelt niet over de onderwijsloopbaan van de leerling.

Troeven duaal leren

• Volwaardig leerproces met de mogelijkheid om duaal leren te volgen gedurende een volledige derde graad, inclusief een 7de jaar.
  • Ervaringsgericht leren op de werkplek wat leidt tot werkervaring.
  • Individueel leertraject per leerling.
  • Individuele begeleiding per leerling – sterke opvolging.
  • Ontwikkelen van vaardigheden en arbeidsattitude.
  • Leerlingen krijgen na het afstuderen meer kansen op de arbeidsmarkt en voeren daadwerkelijk de job uit waarvoor ze gestudeerd hebben.
  • Sterke communicatie tussen werkplek en school (trajectbegeleiding).

Opleidingen

Op Richtpunt campus Gent-Oudenaarde locatie Gent bieden wij de volgende opleidingen duaal leren aan:

Nog vragen over duaal leren?

Wil je in het komende schooljaar een duale opleiding volgen?

Contacteer ons dan snel want de plaatsen zijn beperkt.

Meer informatie vind je op de website van de Vlaamse overheid.

Vragen kan je ook mailen naar duaalleren@vlaanderen.be.

Richtpunt campus Gent - Oudenaarde - Locatie Gent