Ibe

Ibe De Zitter is lerares Okan op onze school. Ze geeft al acht jaar Nederlands aan anderstalige jongeren. Okan staat voor Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers.

“Het werken met anderstalige leerlingen is een uitdagende maar erg dankbare job. Okan is voor onze leerlingen die nieuw zijn in België een veilige haven. Je bent niet alleen leraar, maar ook vertrouwenspersoon", vertelt Ibe.

Eerste hulp bij een nieuw begin

“In mijn klaslokaal komt de wereld samen. Ik leer zelf dus ook veel van mijn leerlingen en hun verhalen. Het is fijn om de eerste schakel te zijn bij hun nieuwe start. Je ziet hen openbloeien, zichzelf ontdekken, vrienden maken uit verschillende culturen en hoe ze zich integreren in hun nieuwe omgeving.”

“In mijn klas zitten leerlingen van verschillende leeftijden samen. Ze worden ingedeeld volgens niveau Nederlands. Vanaf de eerste dag spreken we hen aan in het Nederlands en het is opmerkelijk hoe snel ze leren op korte tijd. Meestal geef ik les in twee of drie verschillende klassen.”

Dankbaarheid en trots

“Over het algemeen zijn onze OKAN-klassen relatief klein, zodat we genoeg ondersteuning kunnen bieden. Oud-leerlingen komen dikwijls nog eens langs om hun leerkracht nog eens terug te zien en een praatje te maken. Soms komen ze zelfs jaren later op bezoek om trots hun rapport te tonen! Ik herinner me een jongen uit Afghanistan die bij aankomst in België niet kon lezen of schrijven en enkele jaren later hier zijn diploma haalde. Dat zijn verhalen die je bijblijven.”

“Onze leerlingen zeggen vaak dat ze liever naar school komen dan dat ze vakantie hebben. Een mooier compliment kan je als leraar toch niet krijgen?”

Richtpunt campus Gent Henleykaai