Workshops

leerkrachten volgen een workshop

Tijdens het traject klimaatgezonde speelplaatsen organiseren we een aantal vaste workshops en een aantal keuzeworkshops. Deze workshops zijn inbegrepen in het traject en georganiseerd en gefinancierd door de Provincie.

Vaste workshops

Deze workshops zijn inbegrepen in het 20-stappenplan.

  • 50 tinten groen

Onze workshopbegeleider inspireert het volledige team tijdens een 1,5 uur durende workshop. We staan stil bij enkele kansen en valkuilen en bieden meteen een antwoord op eventuele bezorgdheden. We tonen 50 inspirerende voorbeelden die de blikken zeker zullen verruimen.

  • Speelplaatsvisie

We helpen je met het ontwikkelen en uitschrijven van een doordachte speelplaatsvisie.

Deze visie wordt vertaald in een bruikbare concrete elementen die we zullen gebruiken als basis voor het verder verloop van het traject en het praatplan.

leerkrachten werken een visie uit voor een klimaatgezonde speelplaats
  • Werksessies Ontwerpen en plannen

Op basis van de input uit de participatiemomenten met het team, de leerlingen en de ouders kijken we wat mogelijk is op jullie school.

Na een terreinbezoek maken we samen met jullie een eerste schets die de expert/landschapsarchitect verder uitwerkt. Na een terugkoppelmoment wordt de definitieve versie afgeklopt en zetten we je op weg voor de realisatie van je klimaatgezonde speelplaats.

  • Educatief gebruik van de buitenruimte

Gedurende een halve dag dompelen we het volledige team onder in de mogelijkheden van buitenleseducatie.

  • Beheer

We overlopen het plan en staan stil bij welk beheer voor welk element van de nieuwe speelplaats nodig is. We geven jullie een houvast om de speelplaats duurzaam te beheren.

  • Plantactie

Een bloemenweide inzaaien, een houtkant aanplanten, een geveltuin installeren: jullie zorgen voor de helpende handen en de planten. Wij zorgen voor de expertise.

ouders en leerkrachten planten planten
  • Buiten lesgeven

In de loop van het traject organiseren we op jullie basisschool een vorming rond buiten les geven. Je maakt kennis met verschillende opdrachten voor verschillende leeftijden die illustreren dat buiten les geven leuk en doelgericht is. Deze workshop geeft inspiratie.

Nadien kunnen jullie tijdens een proefperiode zelf experimenteren met buiten les geven. Tijdens deze periode kan je onze experten raadplegen mocht je vastlopen, maar doe je vooral zelf veel expertise op over buiten lesgeven.

Tot slot organiseren we op school een 2de vorming waar we samen met jullie een aantal lessen uitwerken toegepast op de vergroende speelplaats.

Secundaire school?  Neem contact op met je MOS-begeleider.

leerkrachten volgen een workshop outdoor education op een klimaatgezonde speelplaats

Keuzeworkshops

Op basis van het plan maken we samen een keuze uit onderstaande workshops (gemiddeld 3-6 workshops per school):

  • Reliëf

We geven advies en tips voor een goede voorbereiding en begeleiden de uitvoering van reliëfwijzigingen.

> Handleiding voor aanleg reliëf

  • Wilgenconstructies

Onze wilgenbouwer komt jullie helpen met het bouwen van een wilgenconstructie (wilgenhut, wilgentunnel, …). Wij voorzien zowel de lesgever als de nodige materialen. Jullie voorzien een aantal enthousiaste volwassenen en leerlingen om te helpen.

wilgenhut bouwen
  • De wondere wereld van de bij (enkel basisonderwijs)

Welke bijen leven er in België? Hoe zien ze eruit? Zijn wespen ook bijen? Wat eten ze en hoe wonen ze? Wat betekenen bijen voor ons? En wat kunnen wij voor de bijen betekenen? Via foto’s en didactisch materiaal gaat de bijenwereld voor kinderen van 3de kleuter tot 6de leerjaar open. Eventueel aangevuld met doe-opdrachten: zaadbommen maken, groeipapier scheppen of een insectenhotel vullen!

  • Onkruid bestaat niet (enkel basisonderwijs)

Wat betekent 'on-kruid' voor de natuur, de biodiversiteit en voor ons? In deze workshop gaan we op zoek naar wat er in de schoolomgeving groeit en waarom. We leren dat planten heel wat verschillende functies kunnen hebben. En dat ze het waard zijn om er te zijn. Meer nog, afhankelijk van het seizoen, gaan we er ook mee aan de slag: een proevertje, een zelfgemaakte toverzalf…

Leeftijd: 3de tot 6de leerjaar.

  • Pluk, proef en geniet (enkel basisonderwijs)

Wist je dat madeliefjes eetbaar zijn? Of dat je van paardenbloemen heerlijke confituur kan maken? En dan heb je nog geen distelsap geproefd! Veel bloemen en planten die we tegenwoordig onkruid noemen, zijn eigenlijk heel gezond en – mits de juiste bereiding – erg lekker. In deze workshop nemen we je mee op een wildplukwandeling in en rond je school. Je leert verschillende kruiden herkennen, welke eetbaar zijn en hoe je ze kan verwerken tot heerlijk hapje of sapje.

Workshop voor maximaal 10 leerkrachten van kleuter en/of lager.

leerkrachten proeven
  • Traject Schoolmoestuin

In dit apart jaartraject begeleiden we jullie in het opstarten en onderhouden van een moestuin op school. We inspireren jullie, doen een bodemanalyse, maken een teeltplan op en werken samen met de leerlingen 10 lessen (ongeveer elke maand) rond het planten, verzorgen, oogsten en verwerken van groenten en fruit.

  • Buitenkeuken (enkel basisonderwijs)

Tijdens een verkennend bezoek werken we samen met jullie een ruw idee voor de keuken uit. Er wordt een

materiaallijst opgemaakt. Nadat die verzameld is, bouwen we in een dag tijd een fantastische buitenkeuken.

  • Losse materialen (enkel basisonderwijs)

Ontdek het verhaal van ‘losse materialen’ of de meerwaarde van het spelen met losse en natuurlijke materialen. Materiaal dat kinderen zelf invullen, vastpakken, verzamelen, verplaatsen en ontdekken, omdat een speelplaats nooit ‘af’ is.

Losse materialen maakt kinderen architect van hun eigen speelomgeving en zet hen aan het stuur van hun eigen spel. Deze studiedag voor het team opent de blikken, verkent de kansen, geeft antwoorden en doet zin krijgen

losse materialen en een loupepotje

Stel een vraag

dienst Natuur- & Milieueducatie - De Kaaihoeve

+32 55 49 67 96