Stappenplan
Tijdens het traject klimaatgezonde speelplaatsen begeleiden we jouw school in 20 stappen:
1. Registreer je als MOS-school
Via de website van MOS Vlaanderen.
Intakegesprek in aanwezigheid van de directie.
2. Stel een coördinerende werkgroep samen
Samenstelling: 1 of 2 leerkrachten per graad, directie, veiligheidscoördinator, ouders, …
10-tal vergaderingen over 2 jaar gespreid.
3. Laat je informeren en inspireren
Dit kan op verschillende manieren: voorbeeldschool bezoeken, inspiratie zoeken op internet …
Provincie Oost-Vlaanderen organiseert bij jou op school de inspiratieworkshop ‘50 tinten groen’ voor het volledig schoolteam, veiligheidsadviseur, ouderraad, …
4. Ontwikkel een visie
We zetten je op weg om een visie te ontwikkelen tijdens een werkgroep vergadering of een personeelsvergadering.
5. Bepaal je communicatiestrategie
Om dit project echt te doen slagen heb je heel veel helpende handen nodig en is het essentieel dat je van bij het begin over het project communiceert.
We geven advies om tot een goede communicatiestrategie te komen.
6. Inventariseer mogelijke helpers en leg engagementen vast
Hou een gedetailleerde lijst bij van mogelijke helpers en hun talenten. Informeer hen duidelijk over de volgende stappen en maak duidelijk dat je hen ten gepaste tijde zal aanspreken.
7. Betrek het volledige schoolteam
Het is essentieel om bij elke stap het volledige team goed te informeren en hen de kans te bieden input te geven.
8. Betrek alle leerlingen
Doe dit ook doorheen het volledige proces. Je kan ze vooraf op een actieve manier bevragen over hun wensen. Ze kunnen helpen bij de realisatie en met het beheer en de nazorg.
9. Betrek de ouders
Ook de ouders zijn belangrijke partners. Je kan ze betrekken aan de hand van een ouderinfoavond, bij de uitvoering en het onderhoud, … Ook de ouderraad kan een belangrijke rol spelen.
10. Denk na over educatieve kansen
De natuur biedt veel educatieve kansen. Ga op zoek naar hoe je kan leren in en door een groene omgeving.
In een workshop Buiten lesgeven gaan we aan de slag met het leerkrachtenteam en nemen we iedereen mee in de mogelijkheden van buitenleseducatie.
11. Ontwerpen en plannen
De werkgroep zit samen met een landschapsarchitect om in 4 sessies een plan* te ontwerpen.
- Sessie 1: terreinbezoek
- Sessie 2: cocreatief ontwerpen
- Sessie 3: voorstelling en bespreken definitieve ontwerpschets
- Sessie 4: ruwe fasering van de realisatie
12. Toets het plan aan de visie
Komt het plan overeen met de vooraf opgestelde visie?
13. Visualiseer en communiceer het plan
Zorg dat iedereen weet dat het plan bestaat.
14. Maak een actieplan op met timing
Inventariseer elk ‘item’ dat moet aangepakt worden. Faseer. Maak een schatting van benodigdheden.
Wijs een budget toe en denk na over hoe jullie concreet tot actie willen overgaan.
15. Bekijk de financiële mogelijkheden
Ga op zoek naar partners en sponsors. Bekijk mogelijke subsidies en denk na over inzamelacties.
16. Activeer je partners voor de uitvoering
Organiseer werkdagen met concrete opdrachten waarop je specifieke mensen uitnodigt op basis van hun talent. Zorg voor sfeer en gezelligheid.
17. Realiseer de klimaatgezonde speelplaats
Werk alles uit en realiseer het plan. We ondersteunen jullie aan de hand van enkele praktische workshops.
18. Open de nieuwe speel- en leerplaats
Zorg voor een feestelijk opening met alle helpers, leerkrachten, leerlingen, ouders, sponsors, pers, …
19. Stel een beheerplan en risicoanalyse op
Denk na over mogelijke risico’s en oplossingen aan de hand van een risicoanalyse (voor eerste ingebruikname).
Stel een beheerplan op waarin je omschrijft wie wanneer wat onderhoudt.
Organiseer werkdagen en vraag hulp van externen.
20. Veranker het educatief gebruik
Leer in maar vooral door de natuur want buiten leren is meer dan leren in een buitenklas. Koppel de lessen wiskunde, frans, fysica, ... aan de groene omgeving. Leer ervaringsgericht! De speelplaats wordt een heus openlucht klaslokaal.