Wetteren Noord-Zuidverbinding
Het centrum van Wetteren is zeer interessant gelegen tussen de spoorweg en de Schelde. Maar de verbinding tussen de E40 en het gebied ten noorden van de Schelde, met o.a. het bedrijventerrein Stookte, brengt te veel verkeer door het centrum. Dat geeft problemen met verkeersveiligheid en leefbaarheid, zoals geluid, trillingen, luchtkwaliteit en onaangename files. De zoektocht naar een oplossing loopt wel al 40 jaar, maar leidde nooit tot een akkoord.
Vandaag is er een unieke kans. De Vlaamse Waterweg nv wil de oude brug over de Schelde verhogen voor de passage van grotere schepen. Infrabel streeft naar een veilig spoorwegennet met minder overwegen en wil de overweg aan de Wetterstraat sluiten en vervangen door een brug of tunnel.
De Provincie Oost-Vlaanderen, de gemeente Wetteren, De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer sloten een samenwerkingsovereenkomst om een oplossing te zoeken. Binnen de Vlaamse overheid werken ook de Vervoerregio Gent en departement Omgeving mee.
Dit Masterplan, het Masterplan Scheldepark Wetteren en het afbakeningsproces van het kleinstedelijk gebied Wetteren zijn nauw met elkaar verbonden en zullen elkaar beïnvloeden en versterken.
Actueel
- Op het dialoogmoment van 28 juni 2022 of via de digitale bevraging gaven meer dan 900 Wetteraars en burgers uit de buurgemeenten feedback en opmerkingen. De resultaten van de digitale bevraging, het dialoogmoment en de klankbordgroep werden gebundeld in een overzichtelijk rapport:
- Lees het syntheserapport.
- Herbekijk de verschillende scenario’s:
- Op 4, 5 en 12 oktober 2022 gaven zo’n 450 burgers, buurtbewoners en leden van de klankbordgroep hun mening over de voorkeursscenario’s:
- Herbekijk de video van het tweede dialoogmoment.
- Ontdek de resultaten van tweede participatieronde
- In januari 2023 besliste de stuurgroep om deze scenario’s verder te onderzoeken:
- Een scenario langs de Voordestraat als buitenscenario
- Een scenario doorheen de Molenbeekvallei (variant D) als mogelijk centrumscenario
- Het scenario langs de Astridlaan (variant A) wordt verder onderzocht als referentie.
- Meer info lees je in de laatste nieuwsbrief.
- De projectpartners kozen voor het buitenscenario voor de nieuwe Scheldebrug. Ontdek er alles over in de laatste nieuwsbrief. Wil je meer weten?
- Op 3 en 4 mei kwamen meer dan 250 buurtbewoners en burgers naar de dialoogmomenten.
- Herbekijk de presentatie of de ingesproken presentatie
- Herlees de posters
- Ontdek het afwegingskader en de doorrekening van het verkeersmodel
Timing
Het project ging van start in september 2021 en loopt minstens tot april 2023.
Budget
169.097,50 EUR (aanbesteding voor ontwerpend onderzoek en participatie)
Partners
Gemeente Wetteren, Agentschap Wegen en Verkeer, Infrabel, De Vlaamse Waterweg nv
Gemeenten
Wetteren