Je bent hier: Home > piva eGov > Ovinob > Projectinformatie

Projectinformatie

Van Provinciale Centrale Catalogus (PCC) naar Provinciaal Bibliotheeksysteem (PBS)

Top

Aanvankelijk was er de Provinciale Centrale Catalogus waarin digitaal de collecties van alle Oost-Vlaamse Openbare Bibliotheken beschikbaar waren. Op die manier werd het bezit van de Openbare Bibliotheken op één centrale plaats ingevoerd en konden de catalografische gegevens door alle bibliotheken gebruikt worden.

Deze PCC zorgde ervoor dat de gebruikers konden opzoeken welke bibliotheek het door hen gewenste werk in bezit had. Ze konden echter niet zien of het aanwezig, uitgeleend of gereserveerd was.

Daarom was de uitbouw van het Provinciaal BibliotheekSysteem nodig. De Provincie bouwde een degelijke infrastructuur uit en zorgde voor het onderhoud van één centrale server voor alle bibliotheken. Op 2 bibliotheken na vormen alle Oost-Vlaamse Bibliotheken samen het Provinciaal BibliotheekSysteem. Zo kwam er binnen de bibliotheek tijd vrij voor andere bibliotheektaken.

Sinds de lancering van het PBS kan de gebruiker zien welke bibliotheek het werk heeft en ook of het al dan niet aanwezig is in zijn voorkeursbibliotheek.

Aangesloten overheden - Interactieve kaart

Top

De overheden aangesloten op het Provinciaal BibliotheekSysteem worden hieronder weergegeven.

Klik op de afbeelding om een interactieve kaart in een nieuw venster te openen.




Stuur- en werkgroepen

Top

Onze organisatiestructuur nodigt uit tot overleg en uitwisseling van kennis tussen onze partners: Ovinob wordt gedragen door een visiegroep, een stuurgroep en verschillende werkgroepen. Dankzij het engagement van de bibliotheken die deelnemen, wordt de verdere Ovinob-koers in onderling overleg bepaald.

Top

Extranet

Op het extranet, een beveiligde online omgeving, kunnen de bibliotheken de verslagen, handleidingen en andere belangrijke documenten terugvinden.

Top

Helpdesk

Verder staat de helpdesk de bibliotheken bij in hun dagelijkse werking. De Ovinob helpdesk dat zijn:

  • één projectverantwoordelijke
  • drie netwerkcatalografen
  • één IT-consulent
  • één informaticus

De helpdesk is telefonisch en via e-mail bereikbaar tijdens de kantooruren. Bibliotheken kunnen voor dringende problemen ook 's avonds en in het weekend bellen.